Wewnętrzny spokój pod choinką

Wewnętrzny spokój pod choinką
Refleksje

Medytacje dla zdrowia, dla urody, dla powodzenia w życiu. Jaki potencjał tkwi w ich regularnym praktykowaniu? 

Medytacje są jedną z najdynamiczniej rozwijających się dziedzin rozwoju osobistego. Są poddawane wnikliwym badaniom naukowym przez wiodące uniwersytety i instytuty naukowe na całym świecie. Wyniki są spójne i jednoznaczne – mają pozytywny wpływ na niemal wszystkie aspekty naszego życia. W obszarze zdrowia medytacje przynoszą mierzalne zmiany fizjologiczne: obniżenie ciśnienia, poprawiają dokrwienie mózgu, zwiększają wydzielanie endorfin poprawiających nastrój i działających przeciwbólowo, zwiększają ilość połączeń nerwowych pomiędzy półkulami, a nawet zmieniają ekspresję genów. Podobnie jak sen, uruchamiają naturalne mechanizmy odpornościowe i regulacyjne organizmu – sprawiają więc, że szybciej wracamy do zdrowia. Umiejętnie pokierowane potrafią rozładować napięcia emocjonalne i wyeliminować przyczyny chorób psychosomatycznych.

Lista korzyści wynikających z regularnego medytowania wykracza daleko poza obszar zdrowia. Podnoszą witalność, sex, pomagają pozbyć się bezsenności, złych nastrojów, depresji, a nawet 7-krotnie zwiększają skuteczność odchudzania. Osoby medytujące są spokojniejsze, wyglądają młodziej, postrzegane są jako atrakcyjniejsze. Maję lepsze wyniki w pracy, gdyż robią więcej w krótszym czasie, mają lepszą koncentrację i dostęp do kreatywności. Oczywiście szybciej i skuteczniej się uczą. Są lepiej zorganizowane, więcej zauważają, robią mniej błędów. By skorzystać z tych dobrodziejstw należy medytować. Jak często? Codziennie, ale wystarczy poświęcić na to 20 min.

W stanie medytacji odkrywamy swoją świadomość, która jest ponad myślami. Jej celem jest wyciszenie umysłu i „bycie” w świadomości. Zauważ, że umysł podsuwa myśli i emocje w zależności od tego, na co kierujemy swoją uwagę. Zauważenie tego zjawiska jest bramą do kontrolowania myśli, a następstwie również emocji. Uwagą kierujemy ze świadomości – dlatego medytacja (czyli przebywanie w świadomości) jest tak ważna dla komfortu emocjonalnego.

Kierowanie uwagi jest mechanizmem sterowania aktywnością umysłu – tak aby nam służył, a nie nad nami panował. Dzięki temu nasze życie emocjonalne staje się pogodne i zrównoważone. W medytacji jesteśmy w teraźniejszości – często nawet sobie nie uświadamiamy, że odczuwanie radości zachodzi wyłącznie w teraz. Łagodnie wyciszamy umysł, by nie przenosić się w sferę wspomnień i ciągłego snucia planów. Co najważniejsze – medytacja odkrywa naszą duchową tożsamość i z jej poziomu zaczynamy rozmawiać ze wszechświatem. Wizualizacje i afirmacje wypowiedziane w świadomości są niezwykle skuteczne. W ten sposób wpływamy na bieg swojego życia. Autor tekstu: Darek Chwiejczak