Szakal i żyrafa – czego nas mogą nauczyć ?

Szakal i żyrafa – czego nas mogą nauczyć ?
Newslettery NCZ

Szakal, to średniej wielkości zwierze drapieżne, z rodzaju wilków tylko od nich nieznacznie mniejsze. Poluje na drobne zwierzęta i ptaki. Żywi się również roślinami. Czasem, kiedy nie może liczyć na żywy cel, zadowala się padliną. Jest sprytny i potrafi dopiąć swego aby przeżyć w najtrudniejszych sytuacjach.

Żyrafa jest najwyższym zwierzęciem lądowym. Jest silna i ma największe serce, które musi pompować krew na wysokość ok. 6 m. Żywi się liśćmi drzew ale czasem nie gardzi drobnymi owadami żerującymi na drzewach.

Szakal i żyrafa to zwierzaki, którymi zdecydował posłużyć się Marshall B. Rosenberg, autor Porozumienia bez Przemocy, aby w sugestywny sposób przekazać swoją filozofię. Te zwierzęta reprezentują dwie ludzkie natury. Szakal potrafi osiągać wyznaczone sobie cele, czuje swoją siłę i umie polegać na wrodzonym sprycie. Żyrafa jest silna i jednocześnie wrażliwa, patrzy na świat i jego mieszkańców z innej niż pozostałe zwierzęta perspektywy. Ma wielkie serce, dosłownie i w przenośni. Lubi przebywać na otwartych przestrzeniach aby mieć jasną sytuację, przy jednoczesnym poszukiwaniu kontaktu z innymi osobnikami swojego gatunku.

Program NVC (Nonviolent Communication), w języku polskim porozumienie bez przemocy, jest tylko jednym z wielu “użytkowników” – wykorzystujących cechy tych zwierząt do celów dydaktycznych. Zresztą pomysł na branie przykładu ze zwierząt i ich cech zarówno fizycznych, jak i w zakresie usposobienia, był autorstwa naszych przodków tysiące lat przed wynalezieniem książki i Internetu. Jednym z bardziej znanych zwierząt był Anubis, egipski bóg opiekujący się zmarłymi odchodzącymi w chwili śmierci do świata zmarłych. Miał głowę właśnie szakala. W Europie, mamy mity greckie, gdzie zwierzęta odgrywają znaczącą rolę a na kontynencie Ameryki Południowej rodowici mieszkańcy darzyli i nadal darzą wielkim szacunkiem świat zwierząt, przywołując ich cechy zarówno w procesie dydaktycznym ich społeczności, jak i podczas rozstrzygania sporów natury etycznej.
Pojęcie ZWIERZĘTA MOCY pochodzi właśnie od ludów Ameryki Północnej. Liczne warsztaty, słowniki znaczeniowe symboli sennych i obrazów pojawiających się osobom medytującym operują tym pojęciem i odnosi się wrażenie, że obecnie przeżywamy renesans dawnej wiedzy na ten temat.